- “Çocuklar sizi çok seviyorlar” diyor bizimki. Hoca Efendi rahatlayarak;
- “Ben de onları çok seviyorum” diyor. Bizimki kendine attığı pasın, ayağına geri geldiğini fark ederek;
- “Ama” diyor, “Sevginizi gösterme tarzınızdan şikâyetçiler”. Hoca duruyor, biraz da şaşırmış halde;
- “Üstat, biz sevginin nasıl gösterileceğini bilmiyoruz ki, bunu bize öğretmediler. Bizim büyüklerimiz bizi takdir ettiklerinde bile, ensemize bir şaplak vurup, “Aferin ulen eşek sıpası” der, hırpalayarak sevgilerini ifade ederlerdi. Biz de gördüğümüzü devam ettiriyoruz”, demiş.
- “Öyle değil mi?”, dedi bizim arkadaş: “Biz, babalarımızın yanında ayaklarımızı uzatamaz, yatamaz, çocuklarımızı kucağımıza alamaz, öpüp okşayamazdık.”
Ne demek istediğimi açmadan önce Kitab-ı Kerimden size, zaten bildiğiniz bir kıssayı hatırlatarak birkaç kelam etmeme müsaade ediverin.
Malumunuzdur, Kehf Suresinde Hz Musa (as) ile Hızır Aleyhisselamın yolculukları
anlatılır. Yolculuğun başında Hızır Aleyhisselam Hz Musa’ya (as) “Benle
yolculuğa dayanamazsın” der ama Hz Musa (sa) kararlıdır ve sabredebileceğini
söyler. İlk olarak Hızır aleyhisselam, bindikleri gemiyi tahrip eder. Hızır’ın
(as) durup dururken, bir tüccarın ekmek teknesi olan gemiyi tahrip etmesine Hz.
Musa, haklı olarak müsaade etmek istemez. Hızır (as) “Hani müdahale etmeyecektin?” der. Hz. Musa (as) “Haklısın, hata ettim! Bir daha yapmam”
der. Ardından Hızır (as) bir çocuğu öldürür. Hz. Musa (as) yine bir zulme karşı
çıkmak adına Hızır’a (as) “Günahsız bir
çocuğu neden öldürüyorsun?” diye itiraz eder. Hızır (as) “Hani soru sormayacaktın?” diyerek Hz Musa’yı
(as) bir daha tersler. Hz Musa (as) “Yine
haklısın. Eğer bir daha sana müdahale edersem beni yanından uzaklaştır”
der. Sonra bir kavimle karşılaşırlar. Kavim onlara hem kaba davranır, hem
yiyecek hiçbir şey vermez. Buna rağmen Hızır (as) önlerine çıkan büyük kısmı yıkılmış
bir duvarı onarmaya girişir. Hz Musa, “Yahu,
bunlardan hiçbir hayır görmemişken, neden onlara günlerdir bedavaya hizmet
ediyoruz?” diyerek sesini tekrar yükseltir.
“Tamam” der Hızır (as) “Refikliğimiz (yol arkadaşlığımız) buraya
kadarmış.” Şimdi sana yaptıklarımın hikmetini anlatayım ve ayrılalım: Gemiyi
tahrip ettim, çünkü ilerde korsanlık yapan bir güçlü kral vardı. O’nun geminin
güzelliğine bakıp, gemiye el koymak için bu salih insanları öldürmemesi ya da
köle yapmaması için onun güzelliğini giderdik. Sonraki çocuk, ilerde anne babasına
çok zulüm edecek, onları zelil edecek biri idi. Biz anne babasını ondan gelecek
şerre karşı koruduk. Son olarak, onardığımız duvarın altında salih bir
kulumuzun ölmeden önce çocukları için gizlediği altınlar vardı. İstedik ki, o
duvar yıkılıp altındaki altınlar ortaya çıkmasın ve salih kulumuzun gömdüğü o
altınlar evlatlarına ulaşsın.”[1]
Dikkat edilirse Hz Musa (as) her üç hikâyede de “AN’LIK AKLA” göre haklıdır.
Öyle değil mi, “Neden durup dururken bir adamın teknesinin
tahrip edilmesine, bir çocuğun öldürülmesine ya da boş bir işe emek ve ömür
harcanmasına göz yumalım? Hangi, hakla böyle bir şeyi, savunur ya da tavsiye
edebiliriz?“ O ‘An’ın içinde Hz. Musa (as) tamamen haklıdır, kimse ona itiraz
edemez.
Ta ki, korsanlar ortaya çıkana kadar.
AN’LIK AKLI aşan bir “GELECEK tasavvuru” (ilerdeki Korsan Kral) ya da “GEÇMİŞ
tasavvuru” (gömülü altınlar, geçmiş ile bugünün ilişkisi ) veya insan fıtratı
üzerinde etkin olan faktörler (insanın cibilliyeti) fark edildiğinde ANLIK AKIL
boşa düşebiliyor. Zira rasyonel aklın idrak sınırları çok dar bir çerçeve ile
sınırlı. ‘Menfaat’, ‘Maslahat’ ve ‘şehvetin’ “An’ın Aklını” kuşatması, işgal
etmesi, ona tasallut etmesi uzağı görmesine engel olan farklı boyutlardaki
miyopilere sebep olur. Bu sınırlar aşıldığında “An’ın Aklının” aldığı kararın,
vardığı sonucun, çıkardığı hissenin kadüklüğü, ebterliği, körlüğü de ortaya
çıkabilir. Bu yüzden insanlık, binlerce yıldan süzülüp gelen insani birikime, tecrübeye
(geleneğe) ve bilgeliğe muhtaçtır.
Şöyle ki;
Maymunlar, onlarca denemeden sonra daldaki cevizi
düşürebilmek için “çubuk” kullanmayı öğrenebilirler. Ancak edindikleri tecrübeyi
çocuklarına aktaramadıklarından dolayı her nesil cevizi düşürmek için çubuk
kullanmayı yeniden keşfetmek zorunda kalır. Yani tecrübe birikmez. Ve maymunlar
uygarlık geliştiremezler. Zira uygarlık dediğimiz yapılar binlerce yıllık
birikimin bir toplumda bir coğrafyada yoğunlaşması/odaklanması ile ancak ortaya
çıkabilirler. İnsan, tecrübeyi aktarabilme becerisine sahip olduğu için
uygarlıklar var edebilmiştir. Bu anlamda insani birikim yani gelenek, insanlık
için hayati bir öneme sahiptir.
Ancak insanlık, insani bilgeliğin aşamayacağı onun fevkindeki
durumlarla da karşı karşıyadır. Bu
durumlarda daha üst bir mercinin “Aklına” muhtaçtır. Heidegger’ın deyişiyle “insanlığın
kilitlendiği, kısır döngüye girdiği, hayvaniyata doğru geri gidişinin söz
konusu olduğu (tüm tecrübelerin unutulduğu) ya da kendi kendisinin varlığını
tehdit edecek bir sürece evrildiği anlarda ‘Yüce İnsanlar’ çıkıp tıkanmaları aşmışlardır.”
Onların getirdikleri sınıfsal, bireysel ve grupsal menfaati aşan, insani kamplaşmanın,
gücün ve nüfuzun etkileyemediği, “An’lık Aklın” ve tecrübenin ulaşamadığı ‘değer’lerdir.
(İnsanlığın sürekli birbirlerini kırmasına neden olan insan kurban etme âdetinin
Hz İbrahim(as) tarafından hayvan kurban etmeye dönüştürülmesi gibi müdahaleler ya
da insanlığa, binlerce yıldır dinlerin tanımladıkları değerlerin haricinde tek
bir değer dahi tanımlayamamış olmamız gibi. )
Bu anlamda insanın kılavuzu; “Anlık Aklı” aşan insani
tecrübenin hasılatı olan “geçmiş ve gelecek tasavvuru” ve onu da aşan “üst
değerlerdir” denilebilir.
Bize göre kıssanın bize verdiği hisse bu şekilde
anlaşılabilir.
Dönelim bizim hocanın hikâyesine:
Öğretmenler ile öğrencilerin arasındaki ilişkilerin resmi ve
soğuk yüzü ile baba ve çocuğu arasındaki mesafenin uzaklığı üzerine tartışmalar
1900’lerin başından itibaren Avrupa’nın gündemine giriyor. Tartışmalar hoca ile
talebe arasındaki mesafenin insani kibirden kaynaklı bir lüzumsuzluk olduğu, kaldırılması
gerektiği, hocaların öğrencilerine, büyüklerin küçüklere sevgilerini rahatça ve
sınır koymadan ifade etmeleri üzerine yoğunlaşıyor.
Hoca ile talebe arasındaki mesafenin kırılmasının ilk sonuçları 1950’lerden itibaren görülmeye başlansa da bunun medyaya yansıması 1980’leri buluyor. ABD’de 1950-2002 yılları arasında 4 binden fazla Katolik rahip, 10 bin 667 çocuğa cinsel istismarda bulunmakla suçlanıyor.[2] Fransa’da ise 1950’lerden beri Katolik Kiliselerinde tacize uğramış çocuk sayısının 216 bini geçtiği tahmin ediliyor[3]. Katolik Kilisesinin sonunda vardığı yer şu anda sadece Vatikan’ın kapısında incelenmek üzere 10.000’den fazla “pedofili” ile suçlanan papaz dosyasının bekliyor olması.
Ancak bu sadece kiliselerin
sorunu değil elbette: Yetişkinler ile çocukların arasındaki sınır ve mesafenin yakınlaştırılması
ile pedofili Avrupa toplumlarında öylesine yaygınlaştık ki, artık Queer’ler
üzerinden pedofilinin suç olmaktan çıkarılıp meşrulaştırılması için çalışmalar
yapılmaya ve pedofililerin “anlayışla” karşılanması gerektiğine dair
propagandaya bile başlandı[4].
Hatta Hollanda’da iş, küçük çocuklara ürkütmeden yaklaşma taktikleri veren “Pedofili’nin El Kitabı” basılıp satılabilecek
düzeylere kadar geldi.[5]
Daha da ileri gidilip Pedofili Partisi kurulup seçimlere girmeye kadar işi
vardırdılar[6].
Diğer yandan daha önce çocukla yetişkin arasındaki mesafenin
kırılmasına öncülük eden, “Çocuklara sevginizi açıkça göstermelisiniz” diyenlerden
hala insaf ve vicdan sahibi olanlar, şimdi gidişatı değiştirmek ve çocukları
korumak için üst üste kanunlar çıkarıp, ‘çocuğun başını okşayanları’ bile
yıllarca hapse atmakla tehdit eder hale geldiler.
Aynı durum baba ile çocuk arasındaki mesafenin kırılması ile
ailenin içinde de ortaya çıktı. Babayı, aradaki mesafeyi kaldırıp çocuğu ile
ARKADAŞ olmaya” ikna eden Avrupa’da ensest vakaları öylesine çoğaldı ki, iş
babayı tamamen evden atmaya/uzaklaştırmaya kadar vardı. Hatta çözümü evlilik
kurumunu tamamen ortadan kaldırarak hem kadını hem çocuğu korumaya almakta
görenler bile var.
Yani Avrupa’nın ilahi hikmet ve basiretten yoksun, binlerce
yıllık tecrübeyi ve İlahi Aklı “Aptallık Mahsulü” sayan; her insanı kendisi
gibi bilip insanlığı fabrikasyon, tek bir standart üzerineymiş gibi algılayan;
insanın cibilliyetinin, hayvaniyatının/nefsinin ne kadar güçlü bir motivasyon
aracı olduğunu görmezden gelen ‘Anlık Aklı’ ile aldığı kararlar, başına çok
daha beter belalar açmış durumda. Her getirdiği çözüm daha önceki sorundan daha
beter bir soruna neden oluyor.
Ancak sorun sadece bu da değil.
İlk örnekteki gibi, binlerce yıllık insani tecrübeden
süzülerek gelen geleneği ciddiye alarak hoca ile öğrenci mesafesini koruyarak
arızayı (kaba şiddeti) ıslah etmenin yollarını arayacağımız yerde, kaba şiddeti
hastalıklı bir müsavat (eşitlik) adına, o mesafeyi de yok ederek kaldırmaya
kalkınca; hoca, baba ve diğer büyükler üzerinden önceki nesillerin tecrübelerini
çocuklara yani gelecek nesle aktarmanın da yolunu kesmiş olduk. Daha açık ifade
ile uygarlığın gelecek nesillere naklinin de önünü kesmiş olduk. Zira insan
hürmet etmeyip saygı duymadığı kendisinden daha bilge, yüce görmediği birinden
öğüt de alamıyor. Öğretmen ile öğrenci, baba ile çocuk, amir ile memur
arasındaki mesafe kalktığında tecrübe aktarımı da duruyor.
Herkes, her şeyi maymunlar gibi, DENEYEREK, her nesilde
yeniden keşfetmek zorunda kalarak bulmaya çalışıyor. Önceki nesillerin önümüze
getirip bıraktığı değerler anlamsızlaşıyor, kıymet ve anlam yitiriyor. Onların
içinden sadece ŞEHVETİMİZE seslenenlere kulak verebiliyoruz sadece hevamıza
seslenenleri görebiliyoruz.
Hürmet ve saygı olmayınca, âlim, cahilin elinde palyaçoya; irfan ve hikmet dolu
bir eser geyik muhabbetine; şaheser bir medrese kafeye/kahvehaneye dönüşüyor.
Kendimizi ANLIK verilere bakarak çok zeki, çok akıllı sayıyoruz: Ne geçmişin tecrübesinden faydalanacak bir basiretimiz ne de gelecekten üzerimize gelen tehlikeyi sezebilecek bir hikmetimiz var. Kibrimiz tavan yapmış, hayatı aklımızın sınırlarından ibaret sayıyor, Tanrı’yı dahi sallamıyoruz.
Ahmet H. Çakıcı
Cemaziyelevvel 1443, KIRŞEHİR
[1] Kehf
Suresi 60-82. Ayetler.
[2] https://www.trthaber.com/haber/dunya/vatikanin-taciz-sicili-kabarik-616590.html
[3] https://www.haberturk.com/papa-fransa-da-216-bin-cocugun-cinsel-istismar-magduru-olmasi-nedeniyle-uzgun-3212285
[4] https://www.lalibre.be/belgique/societe/2021/08/12/elle-nuance-normalise-et-meme-excuse-la-pedophilie-la-poetesse-delphine-lecompte-au-centre-dune-vive-polemique-apres-des-declarations-sur-la-pedophilie-VUYIJWMCANGF3OFEAKQFQLA634/
[5] https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-48598231
[6] https://tr.euronews.com/2020/09/07/hollanda-da-cocuk-pornosunu-savunan-pedofili-partisinin-yeniden-faaliyete-gecmesine-tepki
0 yorum:
Yorum Gönder